Näthistorier

Alla dessa semesterbilder

Jag tror att ni förstår vad jag menar när jag skriver att nätet svämmar över med semesterbilder. En flygplansvinge, fötter mot havet, en läskande drink, kvällsgrillningen osv osv osv…..

Det är lätt att bli deprimerad när man ser hur lycklig alla verkar vara. Alla polare lever ett idylliskt familjliv under sommaren enligt Instagram och Facebook.

Själv sitter jag inne framför datorn och sinnet är lika regngrått som molnen utanför. Då känns det skönt att veta att det är en målad fasad.

Jag tillhör den kategorin som får en svacka under våren och sommaren. Pressen att ständigt göra något gnager på mitt samvete och förvärrar hela situationen. Jag tror att många känner så. Egentligen vill du bara surfa runt hela dagen men solen skiner och då sitter det i ryggmärgen att vi ska vara utomhus.

De flesta har hört talas om höstdepression, men deprimerad går det att bli året om. Här kan du exempelvis läsa om årstidsrelaterad depression och hur den kan motverkas på ett bra sätt.

En sak som är intressant är att det är ju längre ifrån ekvatorn människor bor som ökar risken för säsongsbetonad depression. Även om det inte är belagt exakt vad som ligger bakom så finns det flera vetenskapliga teorier att arbeta efter. Jag tror att månag tycker att det är skönt att få en diagnos eftersom just en förklaring är vad många letar efter för sin nedstämdhet. Så nu kan du kolla på alla hycklande sommar och semesterbilder på nätet och skylla på att dina hormoner som Serotonin och Melatonin är i obalans. Dra täcket över huvudet med gott samvete och stanna inne om du vill. Solen har funnits i mijarder år och du kommer att återse den även om du inte går ut just idag!
djj

This entry was published on July 9, 2015 at 12:35 pm. It’s filed under Vanliga människor and tagged , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Leave a Reply

